"En skal ikke gå over bekken etter vann" heter det så viselig. Så før man bruker tid og ressurser på egne produksjoner er det jo vel anvendt tid å sjekke ut om andre allerede har gjort det samme.Her fins mye kjemi-biologi - naturfagrelevant stoff. Utfordringen blir å vurdere om innslaget "treffer" den elevgruppa det er tiltenkt. Passelig lengde, ikke for mange vanskelige ord og begreper er viktig... Bare for å vise et eksempel, har jeg funnet fram til en kort introduksjon som kan passe som innledning til temaet "Kjemisk likevekt". Dette er emne kjemi 1- elevene møter i sitt programfag
https://www.youtube.com/watch?v=DlNvQ8NTDBI
Enig med deg, Svenn-Erik, utfordringen er å finne ut hvilke filmer man skal presentere til elevene. Jeg som lærer og eleven kan ha svært forskjellige oppfatninger av hva som er en nyttig og givende filmsnutt. Filmen du bruker som eksempel likte jeg godt, det går ikke for for fram, språket og illustrasjonene er lette å få med seg. Filmen egner seg kanskje like godt i matematikkundervisning; hvordan løse enkle ligninger.
SvarSlettJa, jeg forbauses ofte av hvor lett elevene hektes av......mye som man tror er enkelt og greit, blir fort vanskelig og utilgjengelig for elevene...så man skal ikke tro at noe er FOR enkelt og banalt........
SlettAt det finnes så mye der "ute" er ei tidkrevende, men spennende utfordring. Jeg kommer ukentlig over nye "skatter".
SvarSlettEnkel og dermed god video som forklarer likevekt og fremgangsmåte for å løse enkle ligninger. Læreren på videoen sier for øvrig feil når han hoderegner venstre side i ligninga.
Akkurat dette kunne du/dere/vi ha vist/forklart like godt selv på tavla? I omvendt undervisning vil videoen fungere godt.
Sikkert....mitt valg var sikkert ikke så veloverveid i alle henseender.....men der ligger jo utrolig mye tilgjengelig.......utfordringen blir å finne det som er bra og funksjonelt!!
Slett