mandag 17. mars 2014

OMVENDT UNDERVISNING - igjen!

Omvendt undervisning har utviklet seg til en effektiv undervisningsform brukt av mange.... Man kan i ro og mak forberede en undervisningsøkt som elevene kan plukke fram når de måtte ønske. De kan stoppe videoen, de kan spille den flere ganger, ja de sitter med utvidede muligheter i forhold til det tavleforedraget i klasserommet gir.
Den største forskjellen for undertegnede fra den tradisjonelle lærerjobben til jobben i Nettskolen var det å ikke kunne nå elevene med lærerstemmen. Den fysiske adskillelsen ligger i konseptets natur, mens det å ikke kunne nå elevene verbalt var et savn fra dag én. Følte jeg ikke var delaktig i læreprosessen deres, men kom på banen først når det ferdige produktet ble lagt på "mitt bord" i form av en innsending med løste oppgaver, eller en besvart prøve!
Registrerer en diskusjon blant kursdeltagerne om vi som nettlærere bedriver omvendt undervisning eller ikke???.....
Jeg er akkurat kommet i gang med produksjon av lærestoff for elevene. Det handler om å legge ut video-opptak fra områder hvor jeg vet studentene tradisjonelt sliter med forståelse og innsikt....Ingen sofistikerte greier, bare ORDET fulgt av noen enkle skisser/"skriblerier" tegnet på "skrivebrettet"....Så for meg blir altså dette min mulighet til å undervise nettstudentene. Det er den muligheten jeg har, og for meg blir det derfor naturlig å stryke ordet omvendt.....!(??)

3 kommentarer:

  1. Ja, er litt enig med deg der. En ekte omvendt undervisning er det nok ikke. Noen sier vi bare driver en litt avansert brevskole. Men vi har jo muligheten til å gå inn og snakke med elevene, akkurat når vi vil, om det passer dem eller ikke. :-) Elevene tar i liten grad aktivt kontakt selv. De hjelper hverandre, som er bra innen gitte rammer, og om de spør meg om noe så har de som regel funnet svaret før jeg rekker å svare dem. Og det er jo også bra. Nettelevene våre i LOSA har ord på seg for å være ganske selvgående når de kommer inn i vanlig klasseromssituasjoner på Vg2, og flere har sagt at de savner fleksibiliteten/rammene. De ville gjerne ha fortsatt på nett, om det var mulig.. Altså er de vel forberedt for livslang læring. :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Om jeg ikke husker feil, så har Nettskolen ca 600 (?) elever fordelt på mange enkeltfag og profesjonsstudier innenfor yrkesfag, og som gammel traver innenfor den tradisjonelle undervisningen synes jeg det er storveis å kunne nå elevene med stemmen. Forhåpentligvis vil mange synes det er oppklarende og til hjelp i læreprosessen som er mitt viktigste anliggende.....vi må huske på at veldig mange hadde sannsynligvis vært avskåret fra utdannelse om ikke den muligheten som Nettskolen gir, lå der. Jeg tenker nok litt på samfunnsoppdraget; få dem ut i produksjon.......hjelp til selvhjelp!

      Slett
  2. Artig å følge dere i praktiske, didaktiske og filosofiske betraktninger om hva dere holder på med. Det er det viktigste - å reflektere over egen praksis (som lærer), og i tillegg være åpen for alt som kan gi enda bedre tilrettelegging for læring.

    SvarSlett